Przepisy nie zabraniają przechowywania w domu prochów zmarłych. - Ale jednocześnie tego nie dopuszczają – kontruje rzeczniczka sanepidu. Obecnie przepisy pochówkowe mają się nijak do rzeczywistości.
Brat Magdaleny Czarneckiej zginął w wypadku mając 26 lat. Pojechał w góry oglądać rajd samochodowy i już nie wrócił. Wracając zderzył się czołowo z ciężarówką w pobliżu Kostomłotów. Rodzina skremowała ciało. Pani Magda poprosiła zakład pogrzebowy o odsypanie z urny kilku gramów prochów brata.
- Zakład nie robił żadnych przeszkód. Prochy trzymam w czarnym flakoniku, który noszę przy sobie. Byliśmy ze sobą bardzo zżyci. Sześć lat po śmierci Tomka nadal nie mogę się z tym pogodzić – opowiada Magdalena Czarnecka.
Urnę złożono na cmentarzu parafialnym w Jaszkotlu. Pani Magda nie jest pewna, czy przechowując resztki popiołu nie łamie prawa. Według sanepidu nie ma zakazu przechowywania w domu prochów bliskich. To określają względy etyczne, ale świat się zmienia. Coś, co było niedopuszczalne jeszcze 20 lat temu, dziś ma przyzwolenie. Niektóre związki wyznaniowe chcą, aby prochy zmarłych nie zamurowywać na nekropoliach, ale rozsypywać zgodnie z wolą zmarłego np. nad morzem, w lasach lub w parkach.
- Proch ludzki nie stwarza żadnego zagrożenia bakteriologicznego. W przepisach nie ma jednak jasnego przyzwolenia na trzymanie go w domu. Te kwestie wymagają uregulowania – tłumaczy Magdalena Mieszkowska, rzeczniczka wrocławskiego sanepidu.
Projekt zmian ustawy ma zostać przedstawiony wiosną. Przeciwne są środowiska kościelne. Według księży rozrzucanie prochów w wybranym miejscu jest wyrazem braku szacunku do ludzkiego ciała. Nieetyczne jest również rozsypywanie popiołu w ogródku i na niepoświęconej ziemi.
- Obecne przepisy zabraniają rozsypywania w wolnej przestrzeni prochów zmarłych – podkreśla Joanna Sipińska – Hołod z Zarządu Cmentarzy Komunalnych we Wrocławiu.
Co na to przedsiębiorcy pogrzebowi? Część z nich jest za zmianą przepisów. Inni uważają, że nietypowy pochówek przyniesie straty. Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych pochodzi z 1959 roku. Jest w niej wiele obostrzeń, które mają się nijak do współczesności. Na przykład, aby przewieźć ciało osoby zmarłej z jednej miejscowości do innej, oddalonej o ponad 60 km, to trzeba posiadać zezwolenie sanepidu.
- Przepis wymyślano, gdy po ulicach jeździły dorożki. Dziś istnieje szybki transport w specjalnych lodówkach. Załatwianie pozwolenia w sanepidzie na przewóz ciała, np. z Wrocławia do Wałbrzycha, trwa dłużej niż ceremonia pogrzebowa – mówi Zbigniew Kaczmarek z firmy pogrzebowej w Sobótce.
W Polsce około 8 procent wszystkich pochówków odbywa się przez kremację ciała. Rozsypanie prochów jest naruszeniem prawa i może podlegać karze grzywny do 5 tys. zł lub 30 dni aresztu.
Jacek Bomersbach
Prochy zmarłych można trzymać w domu. To nieetyczne – uważa Kościół
2013-10-18 17:59:41
Jacek Bomersbach
Przepisy nie zabraniają przechowywania w domu prochów zmarłych. - Ale jednocześnie tego nie dopuszczają – kontruje rzeczniczka sanepidu. Obecnie przepisy pochówkowe mają się nijak do rzeczywistości.
2013-10-18 18:05:51
gość: ~Felix
Obecna ustawa jest dobra i nie należy jej zmieniać. Przyniesie więcej szkód niż się spodziewamy.
2013-10-18 18:33:19
gość: ~RaVStronie
Brak szacunku to molestowanie dzieci, branie pieniędzy za drobne 'usługi', korzystanie z Pań w celu satysfakcji seksualnej itd. I gadanie że wszystkiemu są winne małe dzieci.
2013-10-18 18:40:36
gość: ~Brat
Należy raczej powiedzieć, że straciliśmy szacunek do kościoła po nagłośnieniu afer pedofilicznych. To jednak nieuzasadniona nagonka na kościół
2017-04-11 22:15:39
gość: ~Hamer
@~RaVStronie masz rację kolego, te gnidy kościelne robią najwięcej złego, a czepiają się pierdół. Jaki brak szacunku..? lepiej dac zeżreć ciało robalom i wziąść szmal za pochówek.
2013-10-18 19:09:15
gość: ~ksebo
Jakoś kościół gorszy nie to co powinno. Pedofilia, nepotyzm, kupczenie godnościami tym się proponuję zająć!
2013-10-19 00:32:38
gość: ~gzk
Ataki na Kosciol były przepowiedziane przez PAna Jezusa. Mnie przesladowali, to i Was beda. Masoni, lewacy odpalaja kolejne petardy w walce z Kosciolem. Zobaczcie co sie dzieje. Jest informacja o pedofilii i potem nic. Cisza jak po smierci organizsty. Nie ma dowodow jest tylko falszywe oskarzenie. Wg amerykanskich badan 1-2% to pedofilia w Kosciele, a gdzie reszta??? Polanski, Cohen-Bendit itd. Rzad i agitatorzy prolewaccy domagaja sie tzw. edukacji seksualnej w przedszkolach, w szkolach, To oni sa pedofilami!!! Nienormalnoscia jest, zeby 4-letnie dzieci uczyc seksu. To lewacy, masoni, to oni sa winni pefofilii i powszechnemu rozpasaniu seksualnemu. A za ksiezy nalezy sie modlic i nie bojcie sie. Kosciol nigdy nie przegra, bo go ustanowil Jezus Chrystus.
2013-10-19 22:06:20
gość: ~xxxx
gzk - a u Ciebie to wszyscy w domu zdrowi? Umysł w porządku? Czy czarna zaraza zżera Cię od środka?
2015-03-03 18:08:32
gość: ~murwiga
*** Kosciol nigdy nie przegra, bo go ustanowil Jezus Chrystus.***
Co do którego orientacji seksualnej pewności nie ma żadnej :)))))
2016-10-18 13:07:26
gość: ~joli
puknij się w łeb, ksiadz to nie Bóg!, kościół to nie Bóg! Wierzę w Boga ale jestem antyklerykiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2016-10-27 11:17:52
gość: ~ja
powiat światem, Bóg parafią
aż dziw bierze, że są tak myślący choć jest ich już mniej
ale faktycznie Jezus był wściekły, że z domu Jego ojca zrobiono targowisko w kościołach jest targowisko sprzedaje się na Wielkanoc różne przysmaki
wszędzie są ludzie i ludziska nienormalne jest celibat biblia jasno mówi jaki ma być dobry pasterz "owieczek" między innymi mąż jednej żony (zwał jak zwał jak chce mieć faceta za żonę niech ma)
2021-02-03 11:40:11
gość: ~Ania
Prawda boli a to wszystko co jest w tym komentarzu to Święta Prawda. Dzięki naszej wierze i Kościołowi Polska przetrwa największy kataklizm ogólnoświatowy. Iskra wyjdzie z Polski i rozpali nowe życie, nowy okres w dziejach ludzkości. Amen.
2021-02-07 20:30:05
gość: ~Lucas
@~gzk
Używasz nazw lewacy i masoni dzbanie najpierw poczytaj potem pisz akuratnie masoni mają bardzo dużo wspólnego z katolikami wystarczy zagłębić się w historię templariuszy
2013-10-19 06:03:16
gość: ~SCV
Kościół katolicki walczy z pedofilią. A jak walczą inne kościoły i synagogi? Czy też walczą?
2013-10-19 10:32:52
gość: ~kat
Kościół kat. walczy z pedofilia ??? Większej bzdury nie czytałem
2013-10-19 10:49:14
gość: ~ISHAM
Moja synagoga też walczy z pedofilią
2018-05-25 21:53:21
gość: ~felix
@~ISHAM w kościele katolickim?? :)
2013-10-19 18:09:39
gość: ~ja
czemu jest tak dużo Kościoła w tym kraju w dodatku wg mnie polska traci suwerenność na rzecz obcego kraju WATYKANU bo oddaje się jej władzę co widać w mediach. Przy każdym wydarzeniu czarny z kropidłem nawet drogę pokropi by uświadomić nam, że to również już jest ich ...
2013-10-20 19:03:29
gość: ~pol
Prosze o opinie czy współczesny kościół o ile istnieje uważa za etyczne wydania za maż np 15 l dziewczynki ? o ile mi wiadomo osoby Sw ktore kultywuje wychodzily za maz o wiele wczesniej. Co z ta etyka? Etyka zależny od okoliczności zdarzenia czy obludnie jedne zdarzenia sa moralnie usprawiedliwione a inne nie? Jestem osoba wierząca ,jednak kościół jako instytucja potrzebuje reformy i księży z kompetencjami , umiejętności głoszenia prawdy - prawdy we wszystkich kwestiach , nie tylko wybranych...
2013-10-21 13:09:40
gość: ~malaMI
Według księży rozrzucanie prochów w wybranym miejscu jest wyrazem braku szacunku do ludzkiego ciała. Nieetyczne jest również rozsypywanie popiołu w ogródku i na niepoświęconej ziemi.
skad kosciol wie, ze jest to przejaw braku szacunku? kazdy ma prawo do decyzji i jej uszanowania.
jezeli ktos jest niewierzacy czy nieetyczne zachowanie wg koscila ma tez obowiazywac?
gdzie wolna wola?
2014-02-08 23:12:53
gość: ~ave
A jak ogrod bedzie poswiecony? KK dopuszcza i praktykuje swiecenie pol i ogrodow...
2014-02-09 14:04:49
gość: ~at
Kościól od poczęcia aż po grób !!!!!
2014-04-09 15:10:29
gość: ~rest
Jeśli nie wiadomo o co chodzi , to na 100% rzecz w pieniądzach. Niech mi ktoś wytłumaczy: w jaki sposób umieszczenie prochów zmarłego w domu , czy ich rozsypanie,
w odpowiednio wydzielonych miejscach/"parkach pamięci "np./
może uwłaczać , czy wyrażać brak szacunku dla osoby zmarłej ? , szczególnie jeśli za życia dana osoba wyraziła takie pragnienie.
Widać dbałość instytucji państwa o interesy nie biedaków ,w końcu.
2014-10-31 19:22:14
gość: ~gość
Niechże ten kościół zajmie się swoimi szeregami.Wszędzie pcha te swe macki. gdzie zwęszy kasę.Chcę być spopielona a dzieci z kolei chcą moje prochy mieć w domu.Jeśli tego nasi politycy nie zaakceptują to i tak nie będę zakopana ,wymyślimy coś. By zgodnie z prawem postępować, rządzący mają obowiązek spełniać wolę ludu i mam nadzieję,że zanim zejdę uchwalą cywilizowane przepisy bez mieszania sanepidów,czarnych kiecek i wszelkiej innej maści.Przepisy przyjazne,jasne i przejrzyste bez luk i furtek
2014-10-31 20:20:31
gość: ~at
Ciekawe ,że kosciołowi uprawianie nekrofilii nie przeszkadza , bo tym w istocie jest handel relikwiami.pokawałkowanie truchła zmarlego uznanego za świetego i oddawanie boskiej czci kawałkowi kości to OK.
2014-11-02 05:55:19
gość: ~podatnik
sami pozwalamy by kosciol nam wytyczal jak mamy zyc,czas uswiadomic tej instyucji ze nie ma wylacznosci na nieomylnos, a chodzi tylko o kase ,a szczytem juz jest dwie msze ,z trumna ,a nastepnie z urna ,kasaa dwa razy,ale ktory rzad ma tak wielkie jaja by naprawde byl rozdzial panstwa od kosciola, dotowanie kosciol w roznymi zrodlami kasa podatnikow,i tu mamy etyke kosciola kat,
2014-11-09 19:03:33
gość: ~Tomek
A ja nie mam ochoty "spocząć" na cmentarzu, razem z innymi zgniłymi szczątkami w atmosferze religii (dotyczy to każdej bez wyjątku) - a katolicka w szczególności obraża moją inteligencję . Dokonałem wyboru co do mojego ciała po śmierci. Nikt nie będzie nim rozporządzał ani decydował gdzie ma leżeć, mam w dupie przepisy. Przecież tu chodzi o kasę... wielką kasę dla pajaców w sutannach i dla "pogrzebaczy". A zastawianie się poszanowaniem zwłok to istna hipokryzja. Większość miast zbudowana jest na milionach trupów (kiedyś miasta były małe a cmentarze na obrzeżach. Rozrastając się wchłaniały a raczej zadeptywały cmentarze i jakoś to nikomu nie przeszkadza). W Warszawie po powstaniu w getcie i warszawskim zostały dziesiątki tysięcy ciał pod gruzami - dziś tam stoją bloki i co i nic.... Po dawnych cmentarzach jeżdżą samochody... A teraźniejsze cmentarze to co...? Czy ktoś widział groby z przed 300 lat? Są rzadkością (wybitne osobistości ocalały w swoich mogiłach), reszta "plebsu zgniła i nie ma śladu albo gdzieś kości bez "czci" zostały wyrzucone. Polityka KK jest taka, że jak ktoś nie opłaci kolejnych 20 lat albo i więcej - grób znika. Ot takie poszanowanie. Powtarzam hipokryzja szyta grubymi nićmi. Nie wspomnę o chowaniu duchownych grubasów w kościołach albo na ich terenie... a co z ćwiartowaniem tak zwanych świętych. Szatkowano ich jak kapustę i rozsyłano po całym świecie.
Wracając do kasy... rocznie umiera w Polsce ok 200 tyś osób. Najbidniej za miejsce na cmentarzu trzeba zapłacić 2000 PLN (nie liczę cyrków odprawianych też za kasę) - To daje 400 tyś. zł. - PRAWIE 0,5 MLD. No to jest o co się bić ... jest to czysty zysk, bo przecież te czarna wataha nie ponosi żadnych kosztów o podatkach nie wspomnę. A przy okazji obławiają się pogrzebacze: trumna, transport i inne precjoza to śmiało od 4 do 8 tyś zł. Łatwo policzyć... biorąc najniższą kwotę to przy 200 tyś ludnści daje 800 MLN zł. Tu też jest o co walczyć.
Więc niech mi nikt nie pieprzy, że chodzi poszanowanie, czy inne bzdury: z prochu powstałeś ... etc. Choć co do prochu to jest najbliżej do prawdy ale za sprawą kremacji. Co do której przez lata nos wpieprzał KK. Teraz jest luźniej i nawet to akceptuję pod warunkiem spełnienia ich warunków: kasa za mszę, kasa za miejsce na cmentarzu :)
Jak by ktoś chciał mamusię na TV postawić ... to już sanepid gardłuje. A przecież temperatura spalania w krematorium wynosi ok. 1200 st. C. I w czym problem? Po godzinnej "obróbce" w takiej temperaturze bakterie nie powinny zagrażać :) Popiołu najzwyczajniej można się najeść ... co niektórzy mogą mieć problemy gastryczne.
Jednym słowem JAK ZWYKLE CHODZI O KASĘ ...
Za rozsypanie prochów podobno grozi kara w wysokości 5000 PLN albo areszt na 30 dni. Zwykle kończy się umorzeniem... czasem w/w grzywną. Suma sumarum wolę tym zapłacić niż KK. A i jaka satysfakcja, że dotrzymało się słowa osobie zmarłej.
2016-10-07 13:54:55
gość: ~marconi
W zupełności................. i w całej rozciągłości popieram.
2016-10-18 13:03:43
gość: ~alicja
Zgadzam się z Tomkiem pięknie i prawdę napisał.
2016-10-27 11:23:25
gość: ~aga
mądry wywód zgadzam się w 100%
2015-01-07 20:45:46
gość: ~Mam na to
A ja mam w tyłku kościół i przepisy,urnę z prochem odebrałem i stoi w gościnnym na kominku,rodzina powinna być razem.Apropos a czarnosukienkowi trzymają mumie i prochy swoich nieudaczników łącznie z krwią cudzołożnika Wojtyły w pomieszczeniach publicznych np na ołtarzu i nikt z tego hallo nie robi!!!
2015-02-02 14:46:53
gość: ~Nigrowski
Ja przeszedłem z moją żoną piekło, bo koniecznie chciała mieć urny z prochami rodziców w domu i nie mogła zrozumieć dlaczego nie chcę się na to zgodzić. dopiero ten tekst przemówił jej do rozsądku http://www.styx.pl/artykuly/najczesciej-czytane-trumny-i-urny/urna-w-domu W zeszłym tygodniu miałem pogrzeb we Wrocławiu i dochodził mnie słuchy, że małżonek zmarłej również chciał robić jakieś machloje z urną, ale na szczęście dzieci go powstrzymały.
2015-03-04 20:57:46
gość: ~at
John Deer
Niech nad mym grobem oszust czarny
Nie wznosi w niebo swoich dłoni
Na nic mi jego obrzęd marny
Gdy mnie na wieczność ziemia wchłonie
Nic mi martwemu z pustych zwrotów
Obłudnych próśb i modłów płatnych
Faryzeusza , który gotów
Wziąć od biedaka grosz ostatni
Niech mnie nie żegna świątobliwy
Wilk przyodziany owczą skórą
Przejrzałem jego serce chciwe
I myśli podłe pod tonsurą
Nie wskrzesza mnie nabożne gesty
Ani organów głośne granie
Liść mnie pożegna swym szelestem
I gwiazd odległych migotanie
Szum lasu niech mi towarzyszy
I pieśń srebrzysta górskiej rzeki
Gdy w wiekuistej spocznę ciszy
Śniąc wysp szczęśliwych świat daleki.
2015-03-18 09:15:01
gość: ~xxxx
"złóż swoje kości w ziemską glinę
i pożywieniem bądź dla glisty.
me kości sczezną - ja nie minę;
wybrałem żywot wiekuisty."
2016-10-18 13:04:30
gość: ~joli
święta prawda ten wiersz
2016-02-18 13:20:16
gość: ~lrBi
W zeszłym tygodniu miałem pogrzeb we Wrocławiu i dochodził mnie słuchy, że małżonek zmarłej również chciał robić jakieś machloje z urną, ale na szczęście dzieci go powstrzymały.
NA SZCZĘSCIE DLA KOGO?????
2015-03-17 12:42:27
gość: ~kor
a kto mi zabroni ??nie robcie ludziom wody z muzgu
2015-03-18 09:40:59
gość: ~bzzzzz
Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych
Art. 12. 1. Zwłoki mogą być pochowane przez złożenie w grobach ziemnych, w grobach murowanych lub katakumbach i zatopienie w morzu. Szczątki pochodzące ze spopielenia zwłok mogą być przechowywane także w kolumbariach.
2. Przenoszenie lub przewożenie zwłok w otwartych trumnach jest wzbronione.
3. Groby ziemne, groby murowane i kolumbaria przeznaczone na składanie zwłok i szczątków ludzkich mogą znajdować się tylko na cmentarzach.
4. Minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia może w drodze rozporządzenia określić wyjątki od zasad ustalonych w niniejszym artykule oraz ustalić szczegółowy sposób stosowania przepisów niniejszej ustawy do tych wyjątków.o cmentarzach i chowaniu zmarłych
2015-11-01 23:48:31
gość: ~Jola
Czyli jesli mój mąż prosi mnie żebym go nie zakopywala w ziemi bo będzie mnie nekal po śmierci tylko chce żebym go rozsypala po łące to bedzie grozic kara a jak będę chciała trzymać jego prochy w domu to nic mi nie grozi ?
2020-09-01 20:21:11
gość: ~Pa
A moj chcialbyc rozsypany w morzu... Tylko czy to mozliwe...
2015-11-23 14:33:17
gość: ~ponury żniwiarz
Chciałbym, aby po śmierci moje prochy zostały rozsypane gdzieś w górach. Nie chcę żadnej poświęconej ziemii ani żeby wtrącał się do tego kościół, którego członkiem nie jestem. A akurat Kościół Katolicki jest jedną z ostatnich organizacji, które mogą wypowiadać się o etyce.
2018-06-01 21:50:41
gość: ~felix
@~ponury żniwiarz A ja chodzę po górach i nie życze sobie tam twoich , czy innych prochów.
2016-01-14 16:57:17
gość: ~Stary
Ustawa z 1959roku nie określa terminu w jakim ma odbyć się pochówek. Zatem mogę postawić urnę z prochami na kominku, twierdząc że jeszcze nie nadszedł czas na pochówek.
2016-02-18 14:22:03
gość: ~DUCH
CIEKAWE CZY KONTROLUJE SIĘ TE SPALARNIE ZWŁOK ,KOGO SPALAJA , CZY NIE DOCHODZI TAM DO PALENIA LUDZI ZAMORDOWANYCH PRZEZ MAFIĘ, KTOŚ NADZORUJE KOGO PALA CZY NIE , CZY JEST PRAWO I NADZÓR W POLSCE!
2016-10-28 02:52:19
gość: ~WANDA
To jest tylko zwykly BIZNES.W Canadzie mieszkam od 20 lat,trzymam meza prochy w URNIE na kominku.Chyba lepiej jest MU u mnie w domu ,niz w zimnym i pustym miejscu
2017-01-27 03:59:32
gość: ~aksac
całe szczęście kościół umiera. nie, nie tylko katolicki. coś, co tak poróżnia ludzi nie zostało stworzone przez boga :) jak ktoś naprawdę wierzy to nie potrzebne mu klękanie w kościele, sypanie na tacę czy odrzucanie innych ze względu na wiarę. islamiści mówią dokładnie to samo - zawiedli w pokazaniu swojej religii od strony pozytywnej przez fanatyków. to samo tyczy się katolików. wstyd mi za was, fee :p
2017-02-02 20:23:59
gość: ~art
Każda urna w domu kub każde rozsypane prochy to konkretna strata dla kościoła. Jeżeli wiosną ruszą ustawę o pochówku to wiadomo jaki będzie wynik biorąc pod uwagę,ze większość obecnych posłów i ministrów to"ministranci"...
2017-03-03 18:39:54
gość: ~432
Jak tam sprawa molestowania ministranta przez wikarego Mateusza Urdzele? Czy została już zamieciona a ministrant przekupiony i zastraszony? https://www.facebook.com/mateusz.urdzela
2017-04-03 18:35:17
gość: ~mario a we szatan
A co ma kościół do moich prochów jeżeli jestem osobą nie wiezaca co te czarne kruki chcą teraz do urny nie chcą chodzić na pogrzeby tylko do ciała a potem można kremowa i wtedy do urny pójdą za kase dwa razy do ciała i urny a jeżeli jestem nie wiezaca i wystąpił em z tej sekty to co teraz i chce po kreacji być rozsypany na mojej działce i co ma do tego kler
2018-05-19 20:28:08
gość: ~lodzia
@Jacek Bomersbach
No przecież pochówek to kasa dla księdza
2017-06-23 18:49:52
gość: ~MoE
W kwestii formalnej: ostatni tekst jednolity ustawy ogłoszono w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. 2017 r. poz. 912). Tekst jednolity ustawy, będący załącznikiem do w/w obwieszczenia, można pobrać z http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19590110062&type=3
2017-07-23 04:40:28
gość: ~Rex Kelvin
Cześć,
Jesteśmy tu po raz kolejny, aby kupić nerki dla naszych pacjentów i zgodzili się zapłacić dobrą sumę pieniędzy wszystkim, którzy chcą ofiarować nerki, aby je uratować i tak Jeśli jesteś zainteresowany byciem dawcą lub chcesz uratować życie, Musisz napisz do nas e-mail poniżej.
Jest to okazja, aby być bogatym w porządku, zapewniamy i gwarantujemy 100% bezpieczną transakcję z nami, wszystko odbywa się zgodnie z prawem prowadzącym dawców nerki.
Więc marnuj więcej czasu, uprzejmie napisz do nas na irruaspecialisthospital20@gmail.com
Szpital Specjalistyczny Irrua.
2018-01-21 20:59:13
gość: ~Aner
Kościołowi chodzi tylko i wyłącznie o pieniądze
2018-01-21 20:59:34
gość: ~Aner
Kościołowi chodzi tylko i wyłącznie o pieniądze
2018-01-24 19:40:03
gość: ~Peter
Księża są przeciw bo kasa za pogrzeb zniknie . Żądajmy wydawania prochów rodzinie bez obowiązku grzebania na cmentarzu
2018-01-24 23:03:13
gość: ~Marcin
Ale znaleźliście temat do dyskusji! Nie macie innych problemów!
2018-02-10 19:45:07
gość: ~kasa
Kosciół jest przeciwny bo narusza to jego biznesowe zyski za miejsce pod grób ,a 3/4 cmentarzy jest w rękach koscioła.To istne eldorado z złotym interesem na trupach.
2018-03-22 15:12:29
gość: ~Zbyszyc
Jak to u nas : państwowi urzędnicy dyktują gdzie mają być prochy zmarłego- a nie wola jego lub bliskich! A jakie zagrożenie z rozsypania lub trzymania w domu? - żadne.... Tym że odpady chemiczne i inne świństwa leżą byle gdzie- ani kościół ani urzędnicy tak bardzo się nie marwią...
2019-03-10 20:27:23
gość: ~marek
kasa i jeszcze raz kasa
2019-08-29 16:40:55
gość: ~Piotr
Bo to czarnych pozbawia kasy.
2019-08-30 09:41:15
gość: ~solo
Jestem już w podeszłym wieku , zaplanowałem sobie że nie chcę być pochowany na cmentarzu.Tą informacją podzieliłem się z rodziną.Wolą moją jest aby moje ciało po śmierci zostało skremowane a prochy z urną umieszczone w miejscu mojego urodzenia.Tam rozpoczęło się moje moje życie i tam chcę spocząć.Rodzina zgodziła się spełnić moją wolę,i nie zamierza występować po zezwolenie na taki pochówek.Jestem obywatelem świata i uważam że mam prawo decydować gdzie chcę spocząć po śmierci.
2019-08-30 11:52:33
gość: ~takie zycie
@~solo
Przed śmiercią proponuję wyjechać do usa. Może postawią cie n atv
2019-08-30 19:02:08
gość: ~Kika
Cholercia ja nie chce być pochowana na katolickiej ziemi . Skremowana i rozsypana i tyle bądź w domu na kominku:D
2019-10-22 17:46:17
gość: ~Japit
Kościół ma prawo dawać wytyczne wiernym, a od osób świeckich wara, pobieranie podatku w formie opłat pogrzebowych przez klechów od osób nie wierzących jast moralnie wątpliwe.
2019-10-25 22:04:38
gość: ~ijuż
Wg księży? tu chodzi tylko o to, że kasa by im uciekała sprzed nosa a wcale nie chodzi o brak szacunku dla zmarłego.
2019-10-25 22:07:05
gość: ~ijuż
Wg księży? tu chodzi tylko o to, że kasa by im uciekała sprzed nosa a wcale nie chodzi o brak szacunku dla zmarłego. A co z tzw. świętymi relikwiami? Ha ha ha.
2020-03-26 07:28:36
gość: ~Zbulwersowana
To skandal , że w kraju wyznaniowym rządzi kościół katolicki, najwyższa pora ,żeby tych historyków i darmozjadów odciąć od koryta,a tym samym od kieszeni obywateli,dość tego rozpadania!!!
2020-04-15 16:32:22
gość: ~sizif
co nie jest zabronione jest dozwolone to maksyma dla obywatela , urząd nie moze kierować sie maksymą co nie dopuszczone to zabroniane, patrz KPA
2020-05-02 19:32:03
gość: ~haha
Bo Polska to stan umysłu... urzędnicze procedury i przepisy z czasów wczesnego PRL a i przedwojenne jeszcze funkcjonują...
2021-01-27 19:58:52
gość: ~anka
A co ma kościół do pochówku ateistów? To ludzie powinni decydować co zrobić z prochami po śmierci~!
2021-01-30 06:08:07
vitis
Do you love watching movies online? If yes then https://www.pictadesk.com/fix-atikmdag-sys-bsod-error/"> atikmdag.sys made it easier to find movies of your interests that you can watch in your free time.
2021-02-07 20:27:14
gość: ~Lucas
Czarna mafia się burzy i jej to nie na rękę bo straci dochody kiedy ludzie nie będą chować bliskich na cmentarzach wiadomo, że trzeba wykupić abonament na życie wieczne. Zaścianek i ciemnogród tyle jest z tego kraj
2021-04-12 22:09:20
gość: ~Elżbieta Zawalska
Prochy trzymane w domu nie stanowia żadnego zagrożenia epidemiologicznego,dlatego uważam,ze kościół nie ma prawa tego zakazywać,bo jemu chodzi tylko o to ,by zarobić na pogrzebie.
2021-05-24 20:41:46
gość: ~dziadek Antoni
ETYKA POGRZEBU.............To jest to co twierdzi katotaliban !
Zapłacić księdzu za mszę, dać sowity datek spółce kleru/Zieleni Miejskiej, zapłacić grabarzom i jesteś pobłogosławiony.
2021-05-24 20:41:57
gość: ~dziadek Antoni
ETYKA POGRZEBU.............To jest to co twierdzi katotaliban !
Zapłacić księdzu za mszę, dać sowity datek spółce kleru/Zieleni Miejskiej, zapłacić grabarzom i jesteś pobłogosławiony.
2021-06-06 10:22:37
gość: ~Polak
A dlaczego pytacie się kościoła jakim prawem.????
2021-06-06 10:22:58
gość: ~Polak
A dlaczego pytacie się kościoła jakim prawem.????
2021-06-06 16:16:10
gość: ~Jurys
Co to za "kościół"? Już dawno stracił autorytet wśród społeczeństwa. Zapomnieli że "mają służyć," a nie żeby im służono. Starcy hipokryci żyjący na cudzy koszt. Przechowalnia pedofilów obwieszonych złotem. Nigdy nic nie wiedzą, nie pamiętają albo nie słyszeli.
2022-08-25 12:31:14
gość: ~jerzy
polskie przepisy nie nadążają może w końcu coś się ruszy
2022-08-29 10:54:21
gość: ~tatiana
no niestety prawnie nie wygląda dobrze
https://rememberme-forever.pl/przepisy-prawa-w-polsce-i-za-granica/
Kwestia roku trzech i się zmieni
2023-08-20 07:59:23
gość: ~Roscoe
ostatnio dodany post
Jak sprawdzić czy dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego?
Everything is very open with a very clear description of the issues.
It was truly informative. Your website is extremely helpful.
Many thanks for sharing! Czy bank centralny może
oglosic upadłość?
REKLAMA
REKLAMA